Faktaboks:
Forfatter: Hasse HedströmForlag: Pedagogisk Forum
Språk: Norsk
Antall sider: 208 sider
Utgivelseår: 2015
Innb: Heftet
ISBN: 9788273911728
Barn som utfordrer
Her er det du kan lese i boken:
Cici Hoffman, barnehagelærer:
Relasjonsbygging og tegneseriesamtaler ble
framgangsrike byggesteiner
Martin Forster, psykolog og forsker:
Å moralisere løser ingen problemer i barnehagen
Birthe Hagström, barnehagelærer og doktor i pedagogikk:
Kunnskap om tilknytningsmønstre hjelper
pedagogen å forstå barnet
Kirseberg i Malmø:
Tilknytningspedagoger hjelper familier som
trenger ekstra støtte
Helen Åkesson, barnehagelærer og tilknytningspedagog:
Mulighet til å møte barn og foreldre på et dypere plan
Kirseberg ressursteam i Malmö:
Barnet er ikke vanskelig, det gjør så godt det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS ivaretar barnas forslag til hvordan problemene skal løses
Anna-Karin Andershed, dr. philol. og universitetslektor i psykologi:
Positiv forsterkning er den beste innlæringspsykologiske metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturert arbeidsmåte gjør at problemer avdekkes tidlig
Seksjonen for ressurs- og støttevirksomhet, Linköping:
Tanken er å forandre pedagogens bilde av barnet
Barnehagelærere i Lindköping:
ICDP er ingen bruksanvisning – det er vi som er verktøyet
Ulrika Aspeflo, logoped og veileder:
Det er ikke uvanlig at personalet legger skylden på andre
Ann Engström, spesialpedagog og veileder:
En tilbakegang betyr ikke å rykke tilbake til start
Maria Johansson, barnehagelærer:
Ved å få en annens perspektiv kan vi komme videre
Marita Andrä, barnehagelærer:
Veiledning har gjort at jeg forholder meg til barna
på en annen
måte
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relasjoner mellom barnet og pedagogene
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slukker stjerneglansen i barneøynene er det på tide å gripe inn
Barnehagene i Eskilstuna:
En løsningsorientert arbeidsmåte er å lete etter
det som
fungerer
Tomine Lindell-Bagge, barnehagelærer og spesialpedagog:
Marte Meo handler om å arbeide med kameraet som verktøy
Elinor Schad, barnehagepsykolog og doktorgradsstipendiat:
Å gå rett løs på en metode blir sjelden særlig vellykket
Kristian Lutz, forsker og lektor:
Tillat like store avvik fra normen hos barn som hos voksne